Zowel professionele hifi-recensenten als hobbyisten op forums hebben hun reacties gegeven op The Perfect Performer luidsprekers.
Enkele enthousiaste gebruikers hebben hun ervaringen vastgelegd op hun eigen sites. Zie de foto's en lees over hun bijzonder goede - en toch heel betaalbare! - audio-installaties.
Hier volgt een bloemlezing.
Sites:
Recensies: Klik op de namen om de recensies uit te klappen..
“Ik ben zeer tevreden met mijn nieuwe muzikale luidsprekers. Klaas, je weet prima waar je mee bezig bent.”
Gerardo Verschuur - Email - 2010-12-07
“(...) Na een paar weken spelen met mijn nieuwe weergevers de Sound Stones 2x 16,5 kan ik niet anders zeggen, dat ik er heel erg tevreden over ben.
Ik heb ze zo'n twee meter uit elkaar en 50 cm van de wand opgesteld.
Wat ik mooi vind van dit model is, dat het eigenlijk het formaat heeft tussen een monitor en grote vloerstaander. De kast is groot genoeg voor een diep laag en klein genoeg voor een mooi afstraalgedrag.
Verder is het geluid snel en komt bijzonder goed van de boxen, Het ís er ....
Dit zal natuurlijk met de gebruikte units te maken hebben maar ook, omdat er nauwelijks enige faseverschuiving is of vertraging van het wisselfilter. Het enige onderdeel in het "filter" is slechts één condensator voor het hoog.
Er zijn voor zo ver ik weet geen of nauwelijks andere fabrikanten die units gebruiken waarbij dit kan.
Daardoor gaat er m.i. nauwelijks vermogen verloren, in het filter.
Na het concert van War of the World dat afgelopen donderdag via Radio 2 rechtstreeks werd uitgezonden vanuit de Heineken Music Hall, heb ik afgelopen weekeinde de dubbel LP kant 3 eens opgezet en werd verrast door het geluid en de bijzondere effecten zoals geluid dat ineens naast je is. En dat op bijna 90 graden luisteren nog goed waarneembaar is.
Ook bij het opstaan van de luister plek en bij het door de kamer heen lopen, valt op dat het geluid mooi blijft staan.
Ik heb een testje gedaan, door mijn ega voor de rechter box te laten staan en dit had opmerkelijk weinig effect op de weergave.
Door het ontbreken van resonanties van de kast, zijn veel meer details hoorbaar, die er voorheen er gewoon niet waren. Belangrijk is wel dat je een redelijke installatie moet hebben. (...)
De gevoeligheid is zo'n 92...93dB en daarom heb je niet een hele zware versterker nodig. Mijn PP buizenversterker met 2x 30watt trekt het gemakkelijk. Sterker nog... Vooral de 1e paar dagen was het érg wennen Ik was regelmatig het volume omlaag aan het draaien.
Dat bracht me op een idee, om mijn Single Ended versterker om te bouwen naar 4 ohm en weer eens aan te sluiten. Het klonk al erg goed via mijn UL40-S2 van Menno van der Veen. Maar SE vind ik t.o.v. een Push Pull toch een behoorlijke stap voorwaarts. En de ruim 13 watt waarop ik de Emission Labs 300BXLS heb ingesteld (medium config.: zie website fabrikant) is voor mijn muziek smaak (Pop, Jazz, en Trance) ruim voldoende.
Voor muziek die zéér dynamisch is, zoals Klassiek is wellicht een zwaardere versterker een betere keus wil je van de triangel tot grote trom op realistische sterkte je kamer binnen laten schallen. Ook dan zullen deze weergevers nauwelijks een krimp geven. Het k?n namelijk erg hard .... maar ook op een laag volume blijft een mooi homogeen beeld staan en dat is m.i. gevolg van een goed uitgebalanceerd ontwerp. (...)
Kort samengevat:
- Snel.
- Kast heeft nauwelijks eigen resonanties.
- Veel details.
- Makkelijk aan te sturen.
- Buisvriendelijk, ondanks lage impedantie: kan ook prima op een 5 ohm tap van o.a. Amplimo ringkernen
- Prijs/prestatie is ongelofelijk.
- Maar vooral zoveel méér muziek. (...)”
Tubejack - Hear.nl forum - 2009-07-06
“(...) Allereerst kan ik zeggen dat mijn voorkeur absoluut naar de kleine d'Appolito gaat! Deze geeft naar mijn idee een heel eerlijke weergave van het geluid.
Tijdens het luisteren had ik met de ogen dicht regelmatig het gevoel dat de muzikanten daadwerkelijk voor me stonden te spelen!
De enorme breedte en diepte die die speakers neerzetten is ongekend!
Het verbaasde mij ook hoe diep ze nog gingen in het laag, ik had minder verwacht. Nu ben ik met 2x 33cm woofers qua laagweergave behoorlijk verwend, maar de soundstage van die d'Appolito maakte z� veel goed, dat ik die allerdiepste tonen niet meer als een gemis ervaarde.
(...) Vooral het Jazz stukje met de nogal actieve basloopjes gaf een grote doorslag. Terwijl je naar de blazers zat te luisteren, waren de basloopjes nog goed en makkelijk te volgen.
(...) Mijn keuze is dus absoluut de kleine d'Appolito speakers!
(email bericht, op het forum geplaatst door Tubejack)”
Gerbrand (Integra) - Hear.nl forum - 2009-07-01
“Vandaag was voor mij weer 'n audiofiele dag!!
Ik had aangeboden om mijn UL40-S2 versterker eens te koppelen aan de Perfect Performers, ook wel bekend als PePe's, type SoundStone 30.
Dus ik met mijn buizenversterker naar Appelscha om kennis te maken met Klaas Feenstra, de ontwerper van deze luidsprekers.
Nou, het was me een plezierig zaterdagmiddagje! Het begon direct al goed met Jack Johnson's "In between dreams". Dit album is volledig gedraaid (!) en dat zegt ook iets over dit album.
Daarna zijn er nog wat tracks van een stuk of 10 cd's uit zowel mijn eigen meegebrachte verzameling en die van Klaas gedraaid en eigenlijk was de middag om voordat ik er zelf zat van was. En volgens mij vond Klaas dat ook.
Tjeetje, hier word je niet zat van! Alles klinkt zoals het volgens mij moet klinken.
Wat opviel is simpel: dit is perfect!
Trouwens de bekabeling waarmee mijn setje was aangesloten was eenvoudig, niks geen audiofiel gedoe. Een paar computersnoeren leverden de voeding.
Ik ben blij, heel blij, want ik had ook mijn zwaar gemodde Cambridge Audio 640C V2 cd speler meegenomen en heb ik ontdekt dat de versterker waanzinnig goed is, en de cd speler dankzij modificatie dus ook!
Klaas en ik waren beiden onder de indruk van de prestatie van het geheel. Mijn versterker levert een gezonde 2 x 13 Watt, misschien een tweetal Watts meer, maar alle muziek klonk geweldig. Voor mijn gevoel was ik aanwezig bij de uitvoering.
Vooraf bestond er twijfel of de versterker wel voldoende sturing had voor de laagweergave, maar die twijfel is er na vanmiddag niet meer. We hoefden dus niet te luisteren naar een van de andere SoundStone speakers, dus dat is dan ook niet gebeurd.
Wat er vandaag uit mijn eigen versterker kwam had ik niet durven dromen. Ik ben eruit: De UL40-S2 is écht heel erg goed. Beter dan ik ooit zelf gehoord heb. En mocht ik toe zijn aan nieuwe speakers, dan hoef ik niet meer verder te zoeken. Dit klopt voor de volle 100%.
De SoundStone 30 kan inderdaad de vergelijking aan met het beste dat er te koop is, ongeacht de prijs. Hier kan geen hout tegen op.
Eigenlijk zou Menno* dit zelf eens moeten horen! (...)
(* Menno = Menno van der Veen, de ontwerper / leverancier van de versterker.)”
Goodtube - Hear.nl forum - 2009-01-24
“De Soundstone 30 heeft sinds het vorige optreden bij onze club een kleine modificatie ondergaan. Er zit nu een spoel in het filter van de woofer, waardoor er wat meer rust in het geluidsbeeld is ontstaan. Klaas had het gevoel dat de 30 cm woofer wat te ver doorliep in het midden gebied, waardoor de wooferconus gevoelig werd voor opbreking. Bovendien onstonden er teveel reflecties in de baskast. De hogere (mid)frequenties worden nu met een rustige 6db per/octaaf afgefilterd. De Soundstone 30 is, net als de kleine SoundStone 16.5 overigens, een kritisch afgestemd reflexsysteem. Dat wil zeggen, dat de reflexpoort alleen is aangebracht om de woofer te ontlasten door werk van hem over te nemen bij de systeemresonantie (en zo vervorming te verminderen), maar dat het niet de bedoeling is om via de poort de bas versterkt weer te geven. Ook nu merk ik dat aan de goed gecontroleerde laagweergave. Kenmerk van een goede laagweergave is, dat het laag eigenlijk helemaal niet mag opvallen. En dat doen de Soundstone 30 luidsprekers dan ook uitstekend!”
Roland Neervoort - Website Audioclub Velsen - 2006-11-15
“Ja, zoals de Perfect Performer® Hifi Loudspeakers die van uitmuntende en zeer exclusieve kwaliteit zijn.”
Sherwin - Hear.nl forum - 2005-06-01
“Afgelopen vrijdag ben ik voor een luistersessie bij Klaas langs geweest. (...)
Ik kan er kort over zijn. Ik voelde mij volledig in de muziek opgaan. De SS30 zet een fantastisch geluidsbeeld neer. In de breedte maar ook in de diepte. Hoog, midden en laag gaan zonder meer vloeiend in elkaar over. Dat is iets wat ik bij de meeste luidsprekers, die ik gehoord heb, niet terughoor.
Het was een hele leuke ervaring eens in een wat grotere luisterruimte te luisteren, vooral ook omdat we later nog in het gebouwtje naast Klaas zijn huis naar de SS20 hebben geluisterd. Op zo'n manier komen ook de verschillen aan het licht tussen een grote en een kleine luisterruimte. De SS20 hebben we beluisterd aan een Bryston pre en mijn eigen Pass Labs Aleph 5 zelfbouw eindtrappen. Ook de SS20 klinkt wonderschoon. Ander laag als de SS30, maar laag genoeg. Beide speakers ervaar ik als dynamisch, open, gedetailleerde speakers.
Al met al heb ik een ontzettend leuke, leerzame middag gehad met prachtige muziek uit geweldige speakers. (...)”
Leeuwarden - Hear.nl forum - 2004-10-24
“(...) De Prince luidsprekers (E 900,- per stuk) mogen het spits afbijten en als eerste weerklinkt van Bernard Beeftink een improvisatie op drums, bewust zo opgenomen dat de akoestiek niet sterk meespeelt. De luidsprekers blijken verrassend goed te presteren want de drumset wordt realistisch in de luisterruimte neergezet met een grote dynamiek en een juist timbre. Tempowisselingen worden prima gevolgd en van enige storende kleuring is nauwelijks sprake.
Ook het volgende nummer van het l’mprévu saxofoonkwartet maakt een uitstekende indruk. Ik weet hoe moeilijk deze muziek is weer te geven en de vier saxofoons worden prachtig ontrafeld met veel oog voor detail en veel subtiele klanklagen. Opvallend is het fraaie oplossende vermogen en de prima integratie van de ribbon hoog unit met de rest van het spectrum. De lucht die ontsnapt uit de saxofoons en de vermenging en weerkaatsing van de opnameruimte wordt zeer nauwkeurig maar nimmer overdreven uitgetekend en dat is knap.
Omdat nergens om mij heen een geluid op enige hoorbare wijze wordt weerkaatst, blijkt maar weer dat een goede luisterruimte op een heel positieve wijze zijn stempel op de weergave kan drukken. Iets wat bijna iedereen wel weet, maar wat zelden kan worden ervaren. Klaas geniet zichtbaar van de muziek en blijkt naast luidsprekerontwerper vooral een zeer grote muziekliefhebber te zijn, want bij nagenoeg ieder muziekstuk wordt wel een duidelijke uitleg gegeven omtrent interpretatie, tekst en geschiedenis.
Uiteraard wordt het langzamerhand tijd voor mijn eigen opnamen en ik open met de prachtige CD Fairytales met zangeres Radka Toneff en Steve Dobrogosz op piano. Dit schitterende album uit 1986 op het Odin label is een schoolvoorbeeld hoe de ideale opname zou moeten zijn. Hemelse klank en een ijzersterke interpretatie. Wederom zet de Prince een sterke performance neer en laat de piano parelen terwijl om de stem veel lucht is te vinden. Ook de linkerhand met de baslijnen van de vleugel klinken goed uitgewogen met slechts een geringe hoorbare kleuring. (...)
Na een korte wisseling is het nu de beurt aan het momenteel grootste model van de Perfect Performer, type “ King” (E 1.200,- per stuk). Meteen is duidelijk dat ook hier een uiterst serieuze weergever speelt, want wanneer Trijntje Oosterhuis met haar Album “Strange Fruit” weerklinkt, swingt het de pan uit . Ook hier een goede spraakverstaanbaarheid en de muziek loopt nergens dicht. Toch vallen wel een aantal verschillen op. De prima ruimtelijkheid en grote luchtigheid die ik via de Prince kan waarnemen, zijn nu toch wat minder nadrukkelijk aanwezig en het geheel klinkt wat meer naar luidspreker. Maar wanneer The Weavers met hun concert in Carnegie Hall uit 1963 weerklinken, weet de King zich te rehabiliteren en is hij duidelijk in zijn element. Zeer spontaan en groots worden de leden weer tot leven gewekt wanneer Woke Up This Morning letterlijk uit de weergevers schalt en het lijkt even of de tijd stil staat. De complexe zangpartijen worden op een natuurlijke wijze ontrafeld en de muziek staat als een huis. Na langer luisteren blijkt de King gewoon wat minder nadruk op het extreem ruimtelijke van opnamen te leggen, maar legt de kenmerkende sfeer verder maar weinig in de weg. Een groot pluspunt van beide modellen is dat de weergave ongeachte de muziek of kwaliteit van de opname prettig en aangenaam blijft.
Wanneer ik denk alles gehoord te hebben troont Klaas mij mee over zijn erf en toont trots een aantal gloednieuwe ontwikkelingen. Voor mij staat een aantal prototypen van spekstenen luidsprekerkasten: een loodzwaar, maar wel veel stijver materiaal dan het meestal toegepaste hout. Om een en ander toe te lichten betreden we een stukje verder een apart gebouwtje, waarin naast zijn kantoor zich ook een tweede luisterruimte bevindt. Ook hier weer de eenvoudige Marantz componenten, eenvoudige bekabeling en twee op een lage voet geplaatste spekstenenluidsprekers. (...) Wanneer Radka Toneff wederom van start gaat hoor ik een totaal ander geluidsbeeld dan met de oudere modellen. Ik realiseer mij dat niet alleen de ruimte nu veel kleiner en volledig anders van akoestiek is maar natuurlijk ook het kastmateriaal een rol speelt. De spekstenen weergevers klinken erg ongekleurd en strak met een stevige output in het laag. Enkel wat warmte in het lage middengebied ontbreekt, waardoor bij sommige fragmenten wat gevoel ontbreekt en alles wat steriel kan worden. Opvallend is de drive en kracht van de toch niet zo erg grote (45 liter) luidsprekers.
(...) Dit bezoek is om meerdere redenen erg boeiend geweest. Niet alleen ben ik ervan overtuigd geraakt dat ontwerper Klaas Feenstra een getalenteerd luidsprekerbouwer is die met bezieling uitstekend klinkende ontwerpen maakt, maar het is vooral het grote belang van een goede akoestiek voor de totale weergave, wat indruk maakte. Ondanks de eenvoudige randapparatuur en nagenoeg geen aandacht voor aansluitmaterialen en netpolariteit, kan ik niets anders dan concluderen dat op de weergave maar weinig was aan te merken. (...)
Op zijn eigen wijze heeft hij consequent en wars van externe invloeden zijn eigen ideaal vorm gegeven en mede door zijn nieuwe ontwikkelingen denk ik dat vele mensen die best wel eens met hem zouden willen gaan delen.”
Werner Ero - Recensie HomeStudio - 2004-05-00
“(...) Ik beschouw mezelf zeker niet als een ervaren luisteraar (van verschillende installaties) maar de King is heel neutraal. Het woord gemakkelijk was inderdaad één van de eerste termen die me te binnen schoot. Alles ging met speels gemak en grote controle. Verder vind ik het lastig de King te omschrijven. Andere termen die me zo te binnen schieten zijn eerlijk (ook al door anderen genoemd) en goede balans tussen hoog, midden en laag. Verder waren de speakers zoals Puur al aangaf niet te traceren in het geluidsbeeld. Verder was opvallend dat het laag wel aanwezig was maar zeker niet te nadrukkelijk (waar ik vooraf een beetje bang voor was met zo'n grote woofer). Ik vond het laag i.i.g. wel prettig en zeker niet opdringerig.
(...) Een ding is zeker, ik vind de King een goede speaker en mijn idee is dat als je moeite hebt de speaker te omschrijven dit wel eens een compliment kan zijn omdat mensen vaak de minder goede punten van een speaker opvallen die dan ook makkelijker zijn te omschrijven. Ik ga niet zeggen dat dit voor anderen ook geldt maar voor mij in ieder geval wel.
(...) Verder viel me nu ook duidelijker op dat bij mij thuis het geluid toch wat aan de luidsprekers blijft plakken. Ik heb het idee dat dit in het verleden in een andere woning/akoestiek wel eens beter is geweest. Ook het beperktere bereik van mijn luidsprekers t.o.v. de King was overduidelijk.”
Conqubite - Hear.nl forum - 2004-03-01
“(...) Ook heb ik ervaring met Sonneteer op PP, in mijn geval een Alabaster op de King.
Maar gek genoeg weet ik daar eigenlijk niet zoveel eigenschappen van te benoemen.
Het klinkt erg gemakkelijk en weet me vaak helemaal in de muziek te trekken. ”
Puur - Hear.nl forum - 2004-02-20
“De "Prinsen" staan nu al weer zo'n 3 weken te draaien en ik moet zeggen tot zéér volle tevredenheid. Twee zware pracht meubelstukken die exact doorgeven wat er op de plaat staat. Ik heb de laatste jaren al heel wat speakers gehoord, maardat ik voor de Prince heb gekozen geeft aan dat hier wat bijzonders aan is. En helemaal wat de prijs/kwaliteitsverhouding betreft.
Voor het eerst hoorde ik een bas echt zoals het hoort, diep zonder boom, het "snorren" en uitermate verrassend het KRAKEN van het hout door de enorme druk van de bespeler (CD van Koen de Kouter). Dat hou je toch niet voor mogelijk! Detail heet dat geloof ik. De speakers staan trouwens nu veel idealer in de lengte van de kamer opgesteld en dat hoor je. Wat ik er ook tegenaan gooi, het klinkt allermaal fabuleus, orgel komt er ook erg goed van af en mijn vele gitaar platen/CDs, helder als glas.
Het wordt hoog tijd dat uw luidsprekers eens in een HiFi blad besproken worden, Home Studio b.v. die nogal eens Nederlandse fabrikanten/winkeliers/dealers in het zonnetje pleegt te zetten.
We hebben geen buitenlandse speakers meer nodig
Dank voor uw inzet en zeer prettige "aan huis" service!
Bert van Baren ”
“(...) IK heb genoten van je demonstratie in Goutum.
Een groots geluid in een slechte ruimte.
(...)
Met de vriendelyke groeten Yme Fokkema. ”
“(...) Met de Perfect Performer King heeft Klaas Feenstra een gebalanceerde doorzichtige weergever gebouwd, met nogeens een zeer goed laag ook. Er zijn heel veel duurdere weergevers te bedenken die het veel slechter doen. En dan bedoel ik met name qua muzikale betrokkenheid, die bij de King's gewoon zeer in orde was. (...)”
Sebastiaan de Vries - Hear.nl forum - 2003-10-26
“(...) Tja dat echte (vooral de trompet op de bewuste avond) klonk idd erg echt. (...)”
Michel Romijn - Hear.nl forum - 2003-09-21
“de bijna perfecte performer :
dat is hij .
ondanks dat het een konussysteem is
beste mensen .
gisteravond was het weer zover .
de heer feenstra kwam om19:00 uur hier een set PP kings demonstreren .
voor de tweede keer .
dus na hem een maaltijd te hebben gegeven, hebben we de kings uit de auto gehaald en opgesteld .
op ongeveer dezelfde plek als mijn esl,s .
intussen waren ook de andere forumleden gearriveerd ,en konden we gaan draaien .
het eerste wat opviel was dat idd het midden gebied wat minder luid klonk dan de vorige sessie .
en daardoor kwamen ook de andere kwaliteiten aan het licht .
het hoog het hoog is mij die avond niet opgevallen ,dus voor mij een teken dat het goed zit .
het midden gebied gaf heel veel informatie ,en klonk erg gedetailleerd .
als eerste heb ik een stukje van albinoni opgezet ,en wel het adagio .
met orgel en trompet .
dit klonk zéér fraai . zeker de trompet kwam er griezelig echt uit .
knetter helder ,maar zonder enig spoortje scherpte .
ook het orgel hing mooi aan de wand ,midden tussen de speakers , en heel subtiel .
een stukje carmina burana ,van carl orff .
weer die opvallende echtheid van de stemmen ,en de losheid van de dynamiek .
goede plaatsing en geen dichtvloeiend geluid .
(...)
17-9-2003
(...) De PP heeft hoog wat niet opvalt ,en laag wat niet opvalt.
en dat is volgens mij nou net wat die luidspreker zo goed maakt. (...)
21-9-2003
(...) kmoest gisteravond tijdens een concert wéér aan de PP denken .
dat ding achtervolgt me .
dat échte geluid wat eruit komt .
dat felle middengebied .
dat aanvullende hoog .
dat licht ondersteunende laag .
het lijkt wel een orgel .
kzat dan ook bij een orgel concert hè , gisteravond .
kmoest er effe uit .
zomaar , in een kerk met 50 man .
gratis entree .
leuk programma .
heerlijk .
en na afloop gelijk naar bed gegaan .
en terwijl ik lag te slapen ,met de orgelklanken nog in mijn onderbewustzijn , en de pp nog in mijn gedachten , zaten hear een paar van die mafkezen de hele boel op stelten te zetten .
23-2-2004
(...) ik heb de king driemaal uitvoerig beluisterd , en ik kan je vertellen ,
er zijn maar weinig speakers die zo ècht klinken .
oftewel , als de muziek verschrikkelijk klinkt , geeft de PPking dat ook verschrikkelijk weer .
klinkt het liefelijk , dan doet ie dat ook liefelijk .
gewoon een nuchter nederlands produkt , gebouwd door een toegeweide man die niet alleen verstand heeft van speakers , maar ook van de muziek .”
Erik Klijnsmit - Hear.nl forum - 2003-09-14
“(...) de PePe doet mij denken aan een heel goede mini monitor, maar dan met een diep doorlopend laag. Dit vind ik een enorm compliment voor een luidspreker, omdat de meeste vloerstaanders iets wolligs hebben.
(...) Het warme, "houten", ronde, kastklankgeluid wat sommige misten in deze speaker is m.i. vaak het gevolg van kleuring. Dat dit er niet was stoorde mij dus in het geheel niet. Ik vind n.l. dat deze speakers op een heel hoog niveau presteren, vooral op het gebied van precisie, plaatsing en ruimte. Echt ver boven modaal. Ook komt het geluid mooi los van de kasten, en is de plaasting in de gehele kamer gewoon goed te noemen.
Ik zou er heel goed mee kunnen leven.
(...) Puur, ik denk dat jij een heel goede keuze hebt gemaakt door juist deze luisprekers te kiezen. Ik denk ook dat deze met goede versterking (en CD speler) nog veel meer kunnen laten horen.
(...) Klaas, Spido, Bob, Spiekerboer, ik denk dat jullie gelijk dat dit een heel mooie speaker is (kwa klank dan).”
Hans van Liempd - Hear.nl forum - 2003-09-14
“Ik realiseer me dat ik toch te veel bezig ben geweest met de aspecten die naar mijn idee nog verbeterd zouden kunnen worden en daarmee doe ik geen recht aan de kwaliteiten van de PP Kings die we gisteren gehoord hebben. Want er stond nu een set te spelen die zich zonder moeite kan handhaven naast allelei commerciele luidsprekers, ook van een hogere prijsklasse. De klank heeft iets eigens, iets speciaals. In sommige opzichten echt spectaculair, zonder vermoeiend te worden. In andere opzichten iets minder geslaagd, maar dat lijkt me meer toe te schrijven aan mijn eigen voorkeuren.
Kortom: de Kings hebben zich in mijn oren gerevancheerd. Nu kan ik heel goed begrijpen waarom Puur voor deze luidsprekers gekozen heeft.
Perfect Performer? Nee, dat nog niet. Maar Klaas is er veel dichterbij gekomen.
Als je in de gelegenheid bent om naar een van de demo-sessie te gaan: DOEN!”
Kermit - Hear.nl forum - 2003-09-14
“(...) Over de PP's. Allereerst wil ik ff zeggen dat het voor mij erg moeilijk was om ze te vergelijken met m'n eigen set. Want alles was anders, de bron, de versterking en de speakers. Maar verder vond ik ze best mooi klinken. Het middengebied klonk idd wat 'harder' dan ik gewend was. De meeste muziek die gedraaid werd kende ik niet (goed), maar de keer dat mijn muziek werd gedraaid (niemand vond het leuk ) hoorde ik (ook) goed dat het midden wat wordt benadrukt (de stem). Het hoog vond ik erg mooi. Nooit fel of schel (zoals bij mij wel eens), maar ook niet te 'lief' (zoals bij m'n ouders). Het laag was ook gewoon goed (...)
Ik weet niet wat de anderen ervan vonden, maar ik vond het zeker niet verkeerd (de anderen ook niet geloof ik). (...)”
Henrie - Hear.nl forum - 2003-09-14
“De PP is OK. (...) De PP is erg "revealing" en geeft subtiele details mooi weer. En dat alles zonder waarneembare kleuring: je hebt niet het idee naar een kast te luisteren (...)”
RonL - Hear.nl forum - 2003-10-12
“Een mooie speaker die Prince, ben ik volledig met je eens.....een zware concurrent van iedere in die prijsklasse(en hogere) verkerende speaker, mooi midden/hoog en een prima doortekend en strak laag.
De door jou aangehaalde vrouwenstemmen kwamen er zuiver uit, zonder een spoortje scherpte.
Wel vind ik de speaker iets naar de heldere kant(harde ruimte??) neigen, overigens zonder storend te zijn.
Ook de ruimtelijke afbeelding vind ik prima, instrumenten goed plaatsbaar...lekker breed beeld, alleen iets minder naar de diepte toe.....een beetje een ellipsvormig beeld.”
Ruud - Hear.nl forum - 2003-10-12
“Ik ben vanmiddag naar de demo in 't Mercure bij Arnhem geweest. In de kleine vergaderkamer kwam ik als eerste binnen en werd hartelijk ontvangen door Klaas.
Uiteraard had ik zelf ook wat materiaal meegenomen en kon dus meteen kennismaken met de King. Tijdens een gesprek met Klaas viel me meteen de "vette" laagweergave al op. Maarja, dat kan allerlei oorzaken hebben: akoustiek, luisterpositie, etc. Ik heb er op dat moment niet zo op gelet.
De electronica was eenvoudig: Bryston voor/eind, Marantz CD-80(!), dropveters en ls-kabel van 3 euro/m
Kort hierna kwamen verschillende belangstellenden binnen en werd er gestart met de demo van de Prince.
Aangezien deze voor mid/hoog dezelfde bezetting heeft als de King was ik erg benieuwd.
Om maar met de deur in huis te vallen: vooral het midden en hoog hebben grote indruk op me gemaakt. Lang geleden dat ik 't zo mooi gehoord heb! Ik heb echt m'n best gedaan om iets te vinden wat me niet beviel, maar helaas...
Eenmaal had ik het idee dat de stem van Elly Ameling wat omfloerst klonk. Dat bleek aan de opname te liggen.
Het leukste vond ik de "foute" orgel opname waar de mics zowat in de pijpen stonden.
Toen Klaas het woord "orgelkast" liet vallen had ik al een vermoeden wie hij bedoelde.
En idd: deze opname bleek dus ook bij Erik thuis te zijn gedraaid.
Ook stond ik versteld van de laagproductie van de Prince: echt, dit is mijn speaker!
Eenmaal overgeschakeld op de King viel me weer het zuivere, schone, natuurlijke mid/hoog op.
Alleen...weer dat laag. Met compliment aan de Bryston: het laag werd strak, gecontroleerd en met veel druk neergezet: maar ik vond het te opdringerig.
Ik blijf het zoeken in de kale, ongemeubileerde kamer.
Samengevat: het luisteren naar de twee PP's is absoluut niet vermoeiend. Er is een aantal uren met behoorlijk niveau gedraaid, maar ik heb geen moment de behoefte gehad om dit te verlagen. Hoewel...sommige muziek is niet mijn smaak, maar ik heb er toch met plezier naar geluisterd.
Klaas, hulde. De Prince is voor mij numero uno!”
Geerdie - Hear.nl forum - 2003-10-04
“(...) KF heeft bijzonder mooie luidsprekers gemaakt, zoveel is zeker. (voor mij tenminste) (...)”
Puur - Hear.nl forum - 2003-10-07
“leuke recensie . ik kan me er in vinden . (...)”
Erik Klijnsmit - Hear.nl forum - 2003-09-28
“(...) De PePe King is een erg goede luidspreker voor z'n geld. (...)”
Hans van Liempd - Hear.nl forum - 2003-09-28
“Opnieuw heb ik bij Puur de Perfect Performer beluisterd na deze luidspreker eerder uitgebreid te hebben becommentarieert n.a.v. een luistersessie zomer 2003.
De woonkamer is een klein beetje anders ingedeeld ten opzichte van de vorige keer, waardoor de luidsprekers bijna tegen de zijwanden van de woonkamer staan geplaatst met een behoorlijke toe-in. De aansturing van de luidsprekers is hetzelfde gebleven, behalve dat ik de set nu beluister met een ander zelffabricaat luidsprekerkabel.
- TEAC CD-P 1820 speler met Rinsma modificatie
- Rega 25 met de RB600 arm en een Grado Prestige Green element
- Versterking werd geleverd door de Creek 4330 MkII incl. phono.
Over de precieze kabelverbindingen kan Puur meer vertellen.
Tevens heb ik een deel van mijn front-end meegenomen: van JK acoustics de Phono 1 waarvan we het MM deel gebruiken (met JK Type II aan de Creek gehangen) en de Reference CD-drive met Ultimate DA-converter, verbonden met de Creek via een VDH The Second; er wordt tevens gebruik gemaakt van twee JK netfilters en diverse afgeschermde netsnoeren (JK en MFE).
De set van Puur
Eerst maar eens wat muziek beluisteren. We beginnen met een CD van DGG, waarop Anne Sophie van Otter de cross-over maakt naar de liedjes van Elvis Costello (Anne Sofie von Otter meets Elvis Costello - For the Stars; DGG 469 530-2). Studio-werk met stemmen, vooral die van Anne Sofie, close-miking opgenomen, waarmee geen detail onbelicht blijft in stem en dictie, met een zeer up-front geplaatste stem.
De PePe in deze set-up verwerkt het heel aangenaam (vanaf track 7). De stem tekent wel groot, maar zo zit die opname ook wel in elkaar. Voor wat betreft kleur klinkt het heel neutraal, met een vleug warmte in de onderste regionen, maar met name het middengebied klinkt mooi open en heel natuurlijk. Er is veel detail te horen. De cellist rechts in beeld bijvoorbeeld, al plakt die wel behoorlijk aan de luidspreker. De pianoklank gaat ook heel goed. De vibrafoon idem.
Ik stop enkele CD’s in de speler die ik de vorige keer ook beluisterd heb. Zoals ‘Tune-up’ van Sergio Salvatore met ‘Almost Home’ (GRP 97632), vanwege de pittige pianoklank en het zeer dynamisch opgenomen vibrafoonspel van Gary Burton. Daar is heel goed naar te luisteren. Beide instrumenten worden fraai gebalanceerd weergegeven, zonder grove fouten.
Erg nieuwsgierig ben ik naar hoe het de traverso (dwarsfluit) vergaat in Vivaldi’s ‘Il Gardellino’ in de opname van Vangard Classics met Jed Wentz en Musica ad Rhenum. Dat is een heel groot verschil met hoe dat de vorige keer ging. In de dwarsfluit-klank kloppen nu alle onderdelen, de bijgeluiden van het embrochere spel (het overblazen) is realistisch echt, evenals de kernklank van de fluit zelf waar nu ineens het gehele spectrum van boventonen heel correct in meekomt, waardoor dit spel heel realistisch overkomt. Alleen zou ik het meer los van die kast willen hebben.
Wat goed was en goed is gebleven: ik hoor geen kastklank. Er is hooguit wat warmte in het laag te bespeuren, maar dat hindert me verder in het geheel niet. Het laag is eigenlijk mooi droog met voldoende differentiatie, nergens flubberig.
De stem van Herman van Veen beluister ik van stukken van ’20 jaar Herman van Veen zijn mooste liedjes in vogelvlucht’ en ‘Je zoenen zijn zoeter’. En dat gaat buitengewoon goed. De stem klinkt kernachtig, goed geplaatst in het midden tussen de instrumenten. Die instrumentale toevoegingen rond deze stem blijven echter wel wat plakken aan de luidsprekers, maar de afzonderlijke bijdragen zijn wel allemaal mooi aanwezig en goed te volgen en vormen toch wel een geheel met het muzikale plaatje.
We luisteren naar Griegs Peer Gynt, de Bruiloftsmars in de uitvoering van de Royal Fhilharmonic Orchestra onder Sir Thomas Beecham, uit 1957 en door EMI op CD heruitgegeven (onder nr. 7243 5 66914 2 1). Dat klinkt heel aangenaam. Er is een goede instrumentale kleur die het luisteren aangenaam maakt. Moeite heb ik met het beeld. De instrumenten in deze opname zweven in een diffuse moeilijk af te bakenen ruimte, de afgrenzing van de klank en ruimte is wazig; er is aan te wijzen dat ze links of rechts klinken, maar in diepte is helemaal geen plaatsing te benoemen. Met dergelijke opnames is er ook sprake van een behoorlijk laid-back totaalbeeld. Het muzikale gebeuren bevindt zich nooit voor de luidsprekers.
Het is prettig dat ik de betreffende opname ook in LP vorm bezit.
We luisteren het zelfde fragment vanaf LP. Naast een nog wat aangenamere klank en een grotere detailrijkdom is er sprake van een duidelijk betere plaatsing. Er is nu een voor-achterwaartse ruimte te bespeuren, waarin de instrumenten met een veel beter focus voor wat betreft plaats zijn te duiden en het beeld strekt zich nu ook wat voor de luidsprekers uit.
Met JK acoustics front-end.
We hebben een aantal zelfde opnames doorlopen. Dat is dan toch wel een andere wereld. Het hele beeld verandert grondig, met daarin veel ambiënte informatie. In die ruimte worden de stemmen en instrumeten zeer correct geplaatst en ook is er sprake van een grote toename in autoriteit van klank. Het wordt er stukken levensechter van, waardoor ik in ieder geval nu heel gemakkelijk meegezogen wordt in de muziek die we beluisteren, dat gaat vanzelf.
Met LP gebeurt hetzelfde. De weergave wordt voor Puur met deze phono-trap aan de Rega 25 tot een ongekend niveau opgetild. Ook hier veel ruimte, een beduidende toename van details, instrumentale klankechtheid en stembehandeling.
Het is opvallend dat we met de set-up van Puur vrij snel door de muziek heen beginnen te praten over de muziek, terwijl met het JK frontend we vooral luisteren naar de muziek. Zo hebben we twee keer bijna zonder commentaar naar het eerste deel van de Negende symfonie van Beethoven geluisterd in de uitvoering van de Berliner Philharmoniker o.l.v. Herbert von Karajan uit de cyclus van 1963-1966, uitgegeven door DGG, zowel van LP als van CD. Het beste komt deze opname tot zijn recht via de CD-drive-DAC. Daar komt de Rega P25 ook met de JK Phono 1 niet over heen.
Overigens klinkt een ‘Fanfare of the common man’ van Aaron Copland van een LP van Decca op Puur’s set ook heel goed. De verschillende blazers in het harde en zachte koper zijn met en door hun specifieke klanken zeer goed te onderscheiden, terwijl de klappen van de pauken zeer levendig zijn en in toon ook prachtig klinken. Een goede reproduktie waar je met plezier naar kunt luisteren. Daar is als muziek liefhebber ook goed mee te leven. Pas via de Phono 1 kom je erachter dat er nog wel dimensies in klank, plaatsing, levendigheid zijn te winnen. Dezelfde ervaring had ik bij een zeer recent uitgegeven LP van Bløf.
Het goede verhaal voor de Perfect Performer van Klaas Feenstra is dat de luidspreker nu in ieder geval geen obstakels meer in de weg legt en dat deze de muziek nu heel schoon, correct en met gemak weergeeft. Wat ik nu nog als (niet storende) warmte in de klank hoor, daarvan vermoed ik dat het ook een karaktertrek is van de Creek geintegreerde versterker.
Kortom deze luidspreker is goed aan te kleden als het om elektronica gaat en zal dan nog wel eens op een veel hoger niveau kunnen spelen. De CD-speler van Puur, de door Rinsma gemodificeerde Teac, is klankmatig heel aangenaam om muziek mee te beluisteren, maar stel je enige eisen aan plaatsing, dan laat hij je behoorlijk in de steek. Vooral de klassiek-liefhebber zal daar last van hebben, de populair georienteerden veel minder.
Conclusie.
De revisie die de Perfect Performer heeft ondergaan na de vele kritiek heeft een zeer goed resultaat opgeleverd op m.n. de klankmatige eigenschappen van de luidspreker. Wie ‘m zo koopt haalt voor de 1200 euro per stuk een goede weergever in huis. Maar het is wel een ‘grote’ luidspreker. Wie hem aankleedt met low-end elektronica en niet al te veel eisen stelt kan er toch heel goed mee van muziek genieten. En wie niet al te luid draait of kan draaien redt zich er dan prima mee. Maar het is een luidspreker die naar mijn persoonlijke mening vraagt om een bovenmodaal front-end en een bovengemiddelde aansturing, waarmee het genieten van muziek naar een stukken hoger niveau kan worden getild.
Puur is er in ieder geval goed op vooruit gegaan. Het is gelukkig goed gekomen.
vr gr, Picoso”
John Picoso - Hear.nl forum - 2003-09-28
“Perfect Performer - de referentie tot € 4.000,-
Enige tijd geleden heb ik in Appelscha geluisterd naar een stel King's. Deze hebben een verpletterende indruk op mij gemaakt. Het makkelijke laag wat, in tegenstelling tot andere speakers, niet de luisterruimte binnenwandelt. Het schitterende podium dat zich voor me ontvouwde, het was in een woord fantastisch. Voor mij was dit absoluut het beste wat ik ooit heb beluisterd. Veel duurdere speakers van o.a. Wilson, Burmester, Dynaudio en B&W gaven bij lange na niet de ervaring die ik met de PP's heb gehad.
Lag dit aan mijn stemming of zijn deze King's de referentie tot € 4.000,- ?”
Sonie - Hifi.nl forum - 2002-09-24
“(...) Aangesloten op de Rotel 1090 en de gemodificeerde Sony ES cd speler (direct op de eindtrap) laat de Prince een open en los klankbeeld horen. (...) Van de korte luisterimpressie die ik heb van de Prince verdient ook zeker het laag een speciale vermelding. Hoewel ik ook fan ben van grote systemen, met grootse druk in het laag, presteert de Prince zeer goed in het laag. Het laag heeft een snelle impuls, is strak en uitzonderlijk diep voor zulke kleine woofers. Klaas heeft de zuilen dus zeer correct ontworpen. (...) de Kings laten een open en luchtig klankbeeld horen. Ik had deze mate van definitie niet verwacht van zo’n groot en complex systeem in deze prijsklasse. De weergave doet me denken aan (goede) electrostaten. Bij de nieuwe CD van Marcus Miller viel me een waanzinnig, waarschijnlijk donkere zanger op bij het refrein. De Perfect Performers dwongen me om in het hoesje te kijken. De Scat lead zanger luistert naarde naam “Djavan”. De soul, timing en melody van deze zanger zijn om kippenvel van te krijgen. De King plaatst de zanger ver rechts naast het slagwerk, en Djavan zie je gewoon ver naast de rechter King staan! Het laag is massief en strak. Het gemak waarmee het laag als een gecontroleerd blok op je afkomt, is kenmerkend. Met de Rotel RB-1090 is de kick snel, droog en goed geplaatst. De King heeft de resolutie om Marcus Miller los van de kick te plaatsen (...) De strijkers en grommende contrabassen zijn weer voortreffelijk met de eerder genoemde haast electrostaat-achtige precisie en vloeibaarheid van de klank. (...) Belangrijker is wel de detaillering, strakheid en diepgang van het laag, die je in deze prijksklasse niet vaak (meer) tegenkomt. De hiat klinkt als een echte hiat schotel: niet als een tizzz. Van open hiat naar gesloten hiat, is de snelle roffel strak uitgelijnd en realistisch. De echte galm van de grote ruimte waar dit concert is opgenomen krijg je goed mee,met een lange sustain (weer electrostaat-achtig). (...) De goede laagdefinitie werd me duidelijk met het aanlopen van de frets van de bassist (...) De King laat de verschillende opnametechnieken genadeloos horen. De groove en timing van de Kings is trouwens dik in orde.(...) Vooral het zeer diepe laag (wat we helaas steeds minder tegenkomen onder de 4000 Euro) dat met de juiste versterker strak en snel blijft, is voor deze prijsklasse bijzonder, en zal zeker ook de orgelconcert-liefhebbers tevreden stellen. (...)”
Sebastiaan de Vries - Recensie Hifi.nl - 2002-06-17
“(...) De enorme luidsprekers, die niet voor niets de typenaam “King” hebben gekregen, klinken fantastisch. Of ze nu de Marche au Supplice uit de Symphonie Fantastique van Berlioz voor de kiezen krijgen of een gouwe ouwe van Queen. (...)”
Martin Groenewold - Recensie Dagblad van het Noorden - 2002-12-31
“Indruk van de kings
-Ik had meer hoog verwacht, maar ik geloof niet dat het te weinig was. Het was mooi helder en gedetailleerd zonder echt scherpe randen bij de s klanken van de vrouwenstemmen.
-Het midden was inderdaad zeer prominent aanwezig. Onder andere bij het mondharmonica van toots vond ik dat goed te horen.
-Het laag was fantastisch. Erg mooi gecontroleerd met veel druk. Geen enkele boem of resonantie of flubberigheid te horen.
Ook de trommels van fritz, het orkest van beethoven en de diverse contrabassen waren duidelijk gedetailleerd aanwezig zonder vervelende bijeffecten.
-het geheel
Het geheel klonk zeer homogeen. Dat heb ik wel eens anders gehoord bij luidsprekers.
Er is op niet al te hoog geluidsnivo gedraaid omdat de buren de aanslag met Picoso nog niet te boven waren. Zodoende was het pregnant aanwezige middengebied niet direct storend. Het viel eigenlijk alleen op bij enkele solo instrumenten. Bij de lp muziek was het veel minder te horen.
Het viel mij op dat de lp muziek zoiezo veel prettiger was om naar te luisteren. Mijn platen speler en lp-collectie is al 10 jaar geleden naar zolder verbannen dus het was min of meer nieuw voor mij.”
Yoyo - Hear.nl forum - 2002-07-16
“(...) De in zijn huiskamer opgestelde grote Perfect Performers mogen klinken. Ze klinken schoon: geen buikje of holletje in het klankbeeld te bekennen. En ze hebben iets dat altijd wordt onderschat, omdat je het bij metingen niet op het beeldscherm kunt krijgen: ruimte. Ik bedoel niet de ruimte die stereoweergave mogelijk maakt, maar de ruimte die door rust in het beeld wordt bereikt. Dat laatste is de meest onderschatte eigenschap van luidsprekers. Moeilijk te benoemen. Men zegt ook wel: elektronische stress. Maar dat zegt niet zoveel. Het is de stilte, het frame dat de werkelijk goede musicus ook schept bij zijn uitvoeringen. Een soort van onbenoembaar podium waarin alles zich afspeelt. Ik ken maar weinig luidsprekers die dat hebben. De Perfect Performers (er zijn twee typen) dus wel. (...) Dit zijn handgebouwde luidsprekers waar een prijskaartje aan hangt dat lager is dan vergelijkbare luidsprekers uit een fabriek. (...) Het gaat om het geluid. En wat dat betreft krijg je in Appelscha veel waar voor je geld.”
Jan van Gelderen - Recensie HVT (Hifi/Video/Test) - 2002-11-00
““Fries product in top-klasse” (...) “Met de “Prince” en de “King” heeft Feenstra weer uitstekend klinkende luidsprekers gemaakt (...) goedkoop voor de echte hifi-freak. Daarmee heeft Feenstra opnieuw gezorgd voor een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding. (...)” ”
Lutsen Kooistra - Recensie Friesch Dagblad - 2001-03-23